vrijdag 4 oktober 2013


Casting

 

Casting
Het van oorsprong Engelse woord casting slaat op de selectie van artiesten (zoals acteurs en dansers) voor een specifieke rol. De groep artiesten die uiteindelijk geselecteerd worden, vormen de cast van het betreffende televisieprogramma, film of theatervoorstelling. Het woord casting kan ook slaan op de selectie van fotomodellen.
(Bron: Wikipedia)

 

Zondag 22 september was het zover, de casting. Ik weet nog goed het moment van verzenden van de aanmeldingsmail. Je kent het wel, die druk op de knop verzenden: Verzonden, definitief, aangemeld!!  Dat was ergens in het voorjaar. De castingdag 22 september leek toen nog heel ver weg. Maar waar is die prachtige zomer gebleven? Heerlijk zongebruind terug van vakantie op zoek naar een outfit voor de casting. Plan was een lange broek met leuke top. Maar na een 2 uur durende passessie in de winkel, nog steeds geen broek met de goede lengte gevonden. Dus over op een jurkje.  Eenvoudig maar mooi. Armband erbij, oorbellen in en klaar voor de casting. Nou ja, klaar.... Kledingvoorschrift voor de schoenen was toch wel de hoge hakken. Gezien de voorgeschiedenis met mijn voeten loop ik nooit op hakken hoger dan 3-4 cm. Maar nu pumps aangeschaft met hakken van 9 (!) cm. En ja, eerlijk is eerlijk, het staat toch wel erg vrouwelijk die high heels! Maar om een beetje goed voor de dag te komen een aantal keren geoefend met lopen tijdens het eten koken. Wat is het aanrecht dan ineens een stuk lager!


 

Op de dag van de casting al om 6.00 's morgens wakker. Ik had me nog zo voorgenomen geen stress hiervan te willen hebben maar helaas luistert mijn lichaam niet altijd naar wat ik wil. Maar achteraf gezien is de stress voor niets geweest. Tijdens het wachten in de voyer van het barontheater was wel duidelijk dat ik niet de enigste was met een goede portie spanning. Vooraf aan de casting mochten we even het podium verkennen. (Gelukkig geen gladde vloer....) En vanaf dat moment was het wachten op je beurt. Tijdens het wachten heb ik regelmatig het toilet van het barontheater bezocht, menig tijdschrift doorgebladerd, geprobeerd mijn handen warm te krijgen, mijn oksels geprobeerd droog te houden en tig keer bedacht wat ik zou gaan zeggen.  Gelukkig mocht ik het podium betreden met nog 2 leuke meiden die net als ik, de spanning goed voelden. Maar er was daardoor ook een klik en het voelde goed om samen het podium op te gaan.  Wat me nu wel verbaasd is dat ik precies weet wat die andere 2 meiden hebben gezegd tijdens hun voorstel rondje, maar wat ik zelf gezegd heb...??? Volgens mij iets in de trant van wie ik ben, wat ik doe en over het zelfvertrouwen dat ik nu heb om hier te gaan staan. En ondertussen ook nog proberen  enigszins leuk op het podium te gaan staan: waar laat je je handen, welk been zet je voor, niet recht staan maar een beetje scheef, oh nee toch andere been voor, shit mijn hand te hoog in de zij...


 

En dan wachten op de uitslag. Aangezien per categorie op volgorde van nummer (ik was nummer 2) opgelezen werd,  welke kandidaten door waren, dacht ik dat mijn carrière van korte duur was aangezien nummer 1 en 3 al opgenoemd waren en door waren naar de finale.  Dus onderuit gezakt op de stoel, applaudisserend voor de mede kandidaten, had ik mijn schoenen al uit gedaan en voelde ik enige ontspanning over me heen komen. Maar ineens, ja ik hoorde het goed: Yvonne Dijkstra...!! Dus toch door.

 

Nadat alle finalisten bekend gemaakt waren, hebben we ons verzameld op het podium voor de groepsfoto en uitleg over de finale en de voorbereidingen daarvoor.  Helemaal blij en verrast gauw de pumps in de tas, broek aan, schoenen aan en op de fiets naar huis waar mijn gezin in spanning zat te wachten. Thuis heerlijk gedoucht en met brak pak op de bank, want meedoen aan een casting is best vermoeiend....!!

Finalisten Beauty Queen of the north verkiezing 2013
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten